Stara Wieś to miejscowość nad Stobnicą i od południa graniczy z Brzozowem. Widoczna z daleka okazała świątynia to największe Sanktuarium Maryjne na obszarze wykraczającym poza granice Pogórza Dynowskiego.
Wcześniej, w drugiej połowie XVII wieku w Starej Wsi znajdował się drewniany kościół posiadający trzy ołtarze. Zapewne zostały one przeniesione do wzniesionego w jego miejsce w 1698 r. nowego kościoła pw. NMP.
W inwentarzu tego kościoła z roku 1729 wymieniony jest cudowny obraz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Bożej, który już wówczas znajdował się w głównym ołtarzu i był przedmiotem kultu. Był to właśnie obraz Pani Starowiejskiej.
Początki miejscowości Stara Wieś sięgają roku 1359, kiedy to Kazimierz Wielki wydał dokument lokacyjny dla osady nad Stobnicą, od miejscowych nazwanej Brzozowa. W 1384 r. wieś ta wraz z Domaradzem na kilka wieków darowana była biskupstwu przemyskiemu. W tym też czasie, na południe od osady, na wzgórzu, powstało miasto o tej samej nazwie. Z czasem miasto Brzozów stało się centrum rozległego klucza dóbr biskupich, zaś osada wiejska przyjęła nazwę Stara Wieś. Pierwszą wzmiankę o przemianowaniu dawnej Brzozowej na Starą Wieś spotyka się w roku 1460. Z czasem istniejący już kościół starowiejski stał się filialnym, przynależnym do parafii Brzozów. Taki stan miał miejsce aż do połowy XIX wieku.
Na podstawie badań historyków sztuki można przyjąć, że starowiejski cudowny obraz wykonany został na deskach lipowych i jodłowych na początku XVI stulecia. Należał do dzieł malarskich z przełomu stylów: późnogotyckiego i wczesnorenesansowego. Przedstawia dwie sceny: Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny (w dolnej części obrazu) oraz przyjęcia Maryi w niebie przez Chrystusa (górna część).
W 1974 r. ukazała się książka „Po Rzeszowskim Podgórzu błądząc", której autorem jest Franciszek Kotula, znany historyk kultury ludowej południowo-wschodniej Polski. W pracy tej autor opublikował wyniki swoich badań na temat ludowych podań, w tym podał m.in. legendę o cudownym obrazie w Starej Wsi: „W lasach, gdzie dziś Stara Wieś, działy się dziwne rzeczy. Pokazywały się ogromne łuny, biły jakieś dzwony, skrzypiały zamykane ogromne żelazne drzwi. Pokazywały się straszne postacie z płonącymi oczami, rogami i ogonami. Ludzie tłumaczyli to tym, że Lucyfer przygotowuje sobie ziemski tron. Prosili Matki Boskiej, aby zniszczyła owe diabelskie moce. I oto stał się cud. Pewnego razu na dębie ukazał się prześliczny obraz. Pierwsi spostrzegli go pastusi, którzy wieść o tym zjawisku roznieśli dookoła. Wkrótce u stóp dębu zebrało się mnóstwo ludzi, by popatrzeć w jaśniejące oblicze Marii. Lud podziwiał, ale się i bał. W tym czasie w słowackim miasteczku Humenne stała się niesłychana rzecz: znikł z kościoła cudowny obraz. Ludność rozbiegła się na poszukiwania. I oto dowiedzieli się, że obraz jest w Starej Wsi. W uroczystej procesji przewieziono go z powrotem na Słowację. Lecz wkrótce znowu straszna wieść się poniosła w Humennem: obraz ponownie zniknął. Znalazł się na tym samym dębie w Starej Wsi, gdzie dziś znajduje się statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W Starej Wsi zapanowała radość, w Humennem smutek. Słowacy znowu przyjechali i znowu obraz zabrali do siebie. Ale teraz przy obrazie postawiono już straż. Mimo tego obraz jeszcze raz znalazł się w Starej Wsi. Słowacy ponownie przyjechali, obraz zabrali. Lecz kiedy procesja znalazła się na granicy między Starą Wsią a Brzozowem, obraz za sprawą dwunastu anielskich chórów, jakie się ukazały, zatrzymał się i żadna siła nie mogła go ruszyć z miejsca. Teraz obraz już na stałe wrócił do Starej Wsi, dokąd od niepamiętnych czasów Słowacy przychodzą do swojej Pani, przynosząc dary i po swojemu śpiewając. Powszechna tradycja mówi, że obraz Matki Boskiej szedł z Węgier do Polski niejedną, ale dwiema drogami: raz przez Przełęcz Dukielską, a drugi przez Pakoszotuskie Działy. I rzeczywiście; kapliczki postawione na rzekomych miejscach odpoczynku obrazu wyraźnie zdają się potwierdzać tradycję. Wytyczają dwie różne trasy".
Na przełomie 1726 i 1727 r. ks. Franciszek Goźliński, proboszcz brzozowski i kanonik przemyski, samorzutnie zobowiązał się przekazać biskupowi Aleksandrowi Fredrze 80 000 zip. z przeznaczeniem na uświetnienie kościoła starowiejskiego. Wówczas to bp Fredro, podejmując tę inicjatywę, zwrócił się do prowincjała paulińskiego na Jasnej Górze, o. Konstantego Moszyńskiego ZP z propozycją sprowadzenia do Starej Wsi zakonników Paulinów, gdzie podjęto by budowę nowego murowanego kościoła i klasztoru. 29 stycznia 1728 r. i 22 sierpnia 1728 r. podpisano odpowiednie umowy. W dokumentach tych jako fundatorzy występują bp A. Fredro i ks. F. Goźliński.
Legenda o obrazie starowiejskim - w interpretacji F. Kotuli - zawiera podobne w swej treści wydarzenia zawarte w tzw. dużej legendzie, podanej po raz pierwszy przez o. Iwana Czeżowskiego w książce pt. „Koronacja cudownego obrazu NMP pod wezwaniem Matki Miłosierdzia w kościele o.o. Jezuitów w Starej Wsi pod Brzozowem", wydanej w roku 1877. Duża legenda autorstwa o. Czeżowskiego należy do tzw. gatunku pobożnych historii.
2 lutego 1728 r. przybyli do Brzozowa pierwsi Paulini: o. Albin Dworzański ZP i o. Idzi Szyndlarski ZP. 20 czerwca tego samego roku Paulini przejęli w opiekę starowiejski kościół. Początkowo mieli tutaj rezydencję, a od 1731 r. konwikt. Wówczas zaczęli posługiwać się pieczęcią z wizerunkiem Wniebowzięcia NMP. Od 22 lutego 1766 r. otworzyli w Starej Wsi nowicjat.
Po przybyciu do Starej Wsi Paulini podjęli się dzieła budowy murowanego kościoła i klasztoru. Przy budowie, zwłaszcza świątyni, działali najprawdopodobniej artyści sprowadzeni z zagranicy. Późnobarokową bryłę kościoła zdobią wewnątrz bogate podziały architektoniczne, a jego dwuwieżowa fasada była porównywana z fasadą kościoła w Spital am Phyrn w Austrii, będącą dziełem architekta J.M. Prunnera. Sam budynek klasztorny zatracił podczas późniejszych przeróbek wiele ze swego pierwotnego wyglądu.
2 lipca 1760 r. nowy kościół został konsekrowany przez biskupa przemyskiego, Wacława Hieronima Sierakowskiego, pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP. W dniu tym cudowny obraz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Bożej został uroczyście przeniesiony do obecnej świątyni. Kilkanaście lat później dawny drewniany kościół starowiejski został rozebrany.
W okresie 58 lat pobytu w Starej Wsi Paulini godnie propagowali kult cudownego obrazu. Już w 1728 r. wykonany został miedzioryt, przedstawiający obraz, z następującym podpisem: „Ozdoba Pogórza. Matka Boska w Starej Wsi pod Brzozowem cudowna. Pod strażą O.O. Paulinów fundowanych przez J.W. Fredrę i Przew. Goźlińskiego Kan. Przem. i proboszcza Brzozowskiego, od 1728 r." W tym samym roku wykonano kopię cudownego obrazu. Liczne pielgrzymki były potwierdzeniem znacznego wzrostu w czasach paulińskich kultu obrazu Starowiejskiej Pani.
W 1784 r. Józef II podpisał dekret kasacyjny Konwentu Paulinów w Starej Wsi. W tym okresie w konwencie starowiejskim było 10 ojców i 1 brat zakonny, nowicjuszy nie było. Ostatnim przełożonym był o. Kalikst Janicki. Zmarł on 19 czerwca 1801 r. w Brzozowie i tutaj został pochowany.
W oparciu o decyzje władz austriackich 5 kwietnia 1786 r. kościół, klasztor i folwark popauliński przeszły na własność Funduszu Religijnego. W okresie 1786-1821 administratorem kapelanii starowiejskiej był proboszcz z Brzozowa. Raz w miesiącu odprawiał on, lub w jego zastępstwie któryś z wikarych brzozowskich, w kościele w Starej Wsi mszę świętą.
20 stycznia 1821 r. biskup przemyski, Antoni Gołaszewski, przesłał cesarzowi Franciszkowi I suplikę, w której prosił o ofiarowanie popaulińskiego klasztoru w Starej Wsi - przybyłym z Białorusi - Jezuitom. Po wyrażeniu zgody pierwsi Jezuici zamieszkali w pałacu biskupim w Brzozowie (28 października 1821 r.). W drugiej połowie grudnia 1821 r. komisja rządowa i biskupia po dokładnej lustracji przekazały Jezuitom klasztor starowiejski.
Po wydarzeniach Wiosny Ludów zarzucono Jezuitom współudział w ruchach wyzwoleńczych. 7 maja 1848 r. cesarz austriacki Ferdynand I podpisał dekret banicyjny, na mocy którego wszyscy Jezuici mieli opuścić monarchię.
W okresie: lipiec 1848 - czerwiec 1852 r. kościół starowiejski znowu obsługiwali księża z Brzozowa.
23 czerwca 1852 r. cesarz Franciszek Józef zezwolił Jezuitom na wznowienie działalności duszpasterskiej.W tym samym roku oddano Jezuitom kościół i klasztor w Starej Wsi. 9 lipca 1852 r. biskup przemyski, Franciszek Wierzchleyski, za zgodą brzozowskiego proboszcza, ks. Antoniego Załuskiego, wydzielił Starą Wieś z parafii Brzozów i erygował nową parafię.
Druga połowa XIX wieku stanowi ważny okres w dziejach kultu obrazu Matki Boskiej Starowiejskiej. 8 września 1877 roku nuncjusz papieski w Wiedniu, arcybiskup Ludwik Jacobini, uroczyście koronował cudowny obraz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Boskiej. Złotą koronę na dolną scenę obrazu, przedstawiającą Zaśnięcie NMP, wykonał złotnik krakowski, Lewkowicz. W celu upamiętnienia tego doniosłego wydarzenia w tym samym jeszcze roku w kościele starowiejskim wmurowano tablicę marmurową. Sto lat później o. Jerzy Kontkowski w książce „Sanktuarium Maryjne w Starej Wsi" pisał: „Koronacja obrazu miała wielkie znaczenie dla popularyzacji sank-tuańum Maryjnego w Starej Wsi, zwiększenia się ilości pielgrzymek i rozwoju kultu obrazu staromiejskiego."
Od tego pamiętnego wydarzenia Matka Boża w cudownym starowiejskim obrazie jest Ozdobą Pogórza, Matką Bożą Starowiejską, Matką Bożą Miłosierdzia.
Dekretem papieża Piusa XI z 7 sierpnia 1927 r. starowiejskie sanktuarium otrzymało godność „Bazyliki mniejszej".
„W drugiej połowie XX wieku - jak pisał Stanisław Dydek - kiedy przez Polskę przeszła fala podpalaczy zabytkowych świątyń i obrazów, zbrodnicza ręka nie ominęła również Starej Wsi. 6 grudnia 1968 r. o godzinie 5 rano w zagadkowych okolicznościach spłonął cudowny znak kultu Maryjnego i pomnik kultury polskiej z przełomu XV i XVI wieku".
We wrześniu 1978 r., w setną rocznicę koronacji, uroczystą mszę przed cudownym obrazem odprawił metropolita krakowski, kardynał Karol Wojtyła - obecny papież Jan Paweł II. Do starowiejskiego sanktuarium pielgrzymowali także: prymas Polski August kardynał Hlond, Adam kardynał Sapieha, prymas Polski Józef kardynał Glemp, Franciszek kardynał Macharski, arcybiskupi: Eugeniusz Baziak, Adam Kozłowiecki, Jerzy Ablewicz, Bronisław Dąbrowski. Wiernego odtworzenia obrazu ze Starej Wsi podjęła się Maria Niedzielska z Krakowa. 10 września 1972 r. kopię obrazu Matki Boskiej Starowiejskiej koronował powtórnie prymas Polski, kardynał Stefan Wyszyński, w asyście biskupów przemyskich: Ignacego Tokarczuka, Stanisława Jakiela, Tadeusza Błaszkiewicza oraz biskupa opolskiego, Wyciska. Na uroczystości obecna była autorka kopii cudownego obrazu.
Wśród wielu pielgrzymek zbiorowych tradycyjnie już wędrują do Starej Wsi Słowacy oraz mieszkańcy podrzeszowskiego Tyczyna. 29 maja 1938 r. przybył tutaj 2 Pułk Strzelców Podhalańskich z Sanoka. Pod dowództwem pułkownika Zygmunta Csadka złożył przed cudownym wizerunkiem uroczyste ślubowanie oraz dziękczynne wotum w postaci złotego ryngrafu.
W trudnych latach 1939-44 pod opieką Pani Starowiejskiej działał tutaj największy na Pogórzu ośrodek tajnego nauczania w zakresie szkoły średniej. Jego dyrektorem był o. Stefan Weidel SI. Tutaj opiekunowie sanktuarium - księża Jezuici - organizowali pomoc dla ludności uciekającej przed nawałą niemiecką i sowiecką.
Późnobarokowy kościół oraz klasztor w Starej Wsi są jednymi z cenniejszych zabytków Pogórza Dynowskiego. Murowany, trzynawowy, bazylikowy z transeptem i dwuwieżową fasadą, na planie prostokąta, został zbudowany w latach 1730-60.
Fasada kościoła jest trójdzielna, rozczłonkowana zdwojonymi pilastrami jońskimi. Ponad belkowaniem posiada dwie kondygnacje wież. Drugą kondygnację wież nadbudowano w latach 1843-1845, wg projektu o. Macieja Czyhira. Hełmy wież które spaliły się podczas pożaru w 1886 r., zostały odbudowane na początku ostatniego dziesięciolecia XIX wieku. Centralnym punktem kościoła jest ołtarz główny, znajdujący się w prezbiterium. Ołtarz jest murowany, pokryty dekoracją ze stiuku i sztucznego marmuru, w stylu późnego baroku, wzniesiony w latach 1747-1760. Jest wzorowany na ołtarzu głównym Wniebowzięcia Matki Bożej kościoła Paulinów na Jasnej Górze. W polu głównym ołtarza znajduje się kopia spalonego w 1968 r. wczesnorenesansowego cudownego obrazu z pierwszych lat XVI stulecia, przedstawiającego Zaśnięcie i Wniebowzięcie Matki Bożej. Ołtarz główny po częściowym spaleniu w roku 1968 został w latach 1970-71 odnowiony.
Po prawej stronie ołtarza głównego - późnobarokowy portal z 1760 r, zwieńczony przerwanym półkolistym przyczółkiem, w którym jest portret fundatora kościoła i klasztoru, biskupa A.A. Fredry (1674-1734) herbu Bończa. Portal prowadzi do kaplicy św. Andrzeja Boboli, przebudowanej wg projektu Stanisława Krzyżanowskiego w 1909 r. W XVIII wieku był tam skarbiec pauliński. W sali nad kaplicą znajdowała się biblioteka. Od 1912 r. przechowywano w niej starodruki przywiezione na początku XIX wieku przez Jezuitów z Białorusi. Po lewej stronie ołtarza głównego jest także późnobarokowy portal z ok. 1760 r. Zwieńczony jest przerwanym półkolistym przyczółkiem, w którym umieszczono portret biskupa przemyskiego, WH. Sierakowskiego (1699-1780) herbu Ogończyk. Portal prowadzi do XVIII-wiecznej zakrystii, której ściany zdobi późnobarokowa polichromia z ok.1760 r.
Przy ścianie wschodniej prawego ramienia nawy poprzecznej znajduje się ołtarz św. Michała Archanioła. Bliźniaczy ołtarz jest przy ścianie wschodniej lewego ramienia transeptu. Te dwa ołtarze są najokazalsze po ołtarzu głównym - posiadają wysokie cokoły, na nich wsparte parami kolumny i filary. Wykonane ok. 1760 r. w stylu późnobarokowym, ze złoconymi ornamentami rokokowymi. Nad zakrystią jest kaplica domowa, zwana nowicjacką. Przebudowana w stylu neorenesansowym w latach 1895-1897, wg projektu architekta Stanisława Krzyżanowskiego.
Tabernakulum zawiera XVII-wieczną statuetkę Matki Boskiej Loretańskiej. Po lewej stronie ołtarza jest relikwiarz na żebro św. Stanisława Kostki, wykonany w 1926 roku. Kaplica znana jest z pięknie wykonanego drewnianego stropu z rozetami w kasetonach. Ołtarz w kaplicy jest drewniany, neorenesansowy z 1897 r.
Przy świątyni jest wzniesiony współcześnie z kościołem klasztor, obecnie siedziba księży Jezuitów, któty został powiększony w pierwszej połowie XIX wieku. Murowany, dwupiętrowy klasztor, na piwnicach sklepionych kolebkowo wzniesiony jest w stylu późnobarokowym. W bibliotece klasztornej istnieje kilkaset starodruków, m.in. z XVI wieku (np. wydane w 1595 r. kazania P. Skargi). Na dziedzińcu gospodarczym znajduje się też wzniesiony w pierwszej połowie XIX wieku, murowany z cegły spichlerz gospodarczy.
W domu parafialnym, w nowych pomieszczeniach, znalazło swoje miejsce muzeum (założone przez o. Kazimierza Kucharskiego SI w 1972 r.), w którym są niezwykle cenne przedmioty związane ze spalonym cudownym obrazem, kulturą ludową, a także działalnością misyjną Jezuitów.
Za Bazyliką Ojców Jezuitów w Starej Wsi powstał Ogród Biblijny, który zajmuje powierzchnię ponad jednego hektara. Ma on pomagać w wyciszeniu i religijnej refleksji. Już teraz jest dumą dla Jezuitów i idealnym uzupełnieniem Sanktuarium pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, słynącego z cudownego obrazu patronki.
Ogród obrazuje historie biblijne w przystępny i oryginalny sposób. Można tam zobaczyć rzeźby z piaskowca, a wśród nich są m.in.: Adam i Ewa pod drzewem poznania dobra i zła. W Ogrodzie są też przestrzenne przedstawienia miast z czasów Chrystusa, oczywiście grota w Betlejem oraz Góra Wniebowstąpienia.
Poza Ogrodem Biblijnym powstało tu jeszcze Centrum Obsługi Pielgrzyma i nowy parking. Obok parkingu znajduje się również Kawiarenki "Pod Parnasem" gdzie można wypić kawę, zjeść lody i pyszne desery, a tatakże kupić ciekawe książki, prezenty i dewocjonalia.
Nie opodal, w remizie strażackiej, znalazło swoje miejsce działające przy miejscowej OSP Muzeum Pożarnictwa, które powstało staraniem Stanisława Dydka.
W odległości ok. 1 km od bazyliki jest Klasztor sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia NMP, zgromadzenia, założonego w połowie ubiegłego stulecia przez Edmunda Bojanowskiego.
Pozostałe miejscowości: Jasienica Rosielna, Orzechówka, Przysietnica, Golcowa, Domaradz
wróć do Sąsiednie miejscowości |