Dzisiaj jest: 24 Kwiecień 2025    |    Imieniny obchodzą: Aleks, Grzegorz, Aleksander
  • Title_1

STARA WIEŚ

 

Stara Wieś to miejscowość nad Stobnicą i od południa graniczy z Brzozowem. Widoczna z daleka okazała świątynia to największe Sanktuarium Maryj­ne na obszarze wykraczającym poza granice Pogórza Dynowskiego.

Wcześniej, w drugiej połowie XVII wieku w Starej Wsi znajdował się drewniany kościół posiadający trzy ołtarze. Zapewne zostały one prze­niesione do wzniesionego w jego miejsce w 1698 r. nowego kościoła pw. NMP. 
W inwentarzu tego kościoła z roku 1729 wymieniony jest cudowny ob­raz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Bożej, który już wówczas znajdo­wał się w głównym ołtarzu i był przedmiotem kultu. Był to właśnie ob­raz Pani Starowiejskiej.

Początki miejscowości Stara Wieś sięgają roku 1359, kiedy to Kazimierz Wiel­ki wydał dokument lokacyjny dla osady nad Stobnicą, od miejscowych nazwanej Brzozowa. W 1384 r. wieś ta wraz z Domaradzem na kilka wieków darowana była biskupstwu przemyskiemu. W tym też czasie, na południe od osady, na wzgórzu, powstało miasto o tej samej nazwie. Z cza­sem miasto Brzozów stało się centrum rozległego klucza dóbr bisku­pich, zaś osada wiejska przyjęła nazwę Stara Wieś. Pierwszą wzmiankę o przemianowaniu dawnej Brzozowej na Starą Wieś spotyka się w roku 1460. Z czasem istniejący już kościół starowiejski stał się filialnym, przynależnym do parafii Brzozów. Taki stan miał miejsce aż do połowy XIX wieku.

Na podstawie badań historyków sztuki można przyjąć, że starowiej­ski cudowny obraz wykonany został na deskach lipowych i jodłowych na początku XVI stulecia. Należał do dzieł malarskich z przełomu sty­lów: późnogotyckiego i wczesnorenesansowego. Przedstawia dwie sce­ny: Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny (w dolnej części obrazu) oraz przyjęcia Maryi w niebie przez Chrystusa (górna część).

W 1974 r. ukazała się książka „Po Rzeszowskim Podgórzu błądząc", której autorem jest Franciszek Kotula, znany historyk kultury ludowej południowo-wschodniej Polski. W pracy tej autor opublikował wyniki swoich badań na temat ludowych podań, w tym podał m.in. legendę o cudownym obrazie w Starej Wsi: „W lasach, gdzie dziś Stara Wieś, działy się dziwne rzeczy. Pokazywały się ogromne łuny, biły jakieś dzwony, skrzy­piały zamykane ogromne żelazne drzwi. Pokazywały się straszne postacie z pło­nącymi oczami, rogami i ogonami. Ludzie tłumaczyli to tym, że Lucyfer przy­gotowuje sobie ziemski tron. Prosili Matki Boskiej, aby zniszczyła owe diabel­skie moce. I oto stał się cud. Pewnego razu na dębie ukazał się prześliczny obraz. Pierwsi spostrzegli go pastusi, którzy wieść o tym zjawisku roznieśli dookoła. Wkrótce u stóp dębu zebrało się mnóstwo ludzi, by popatrzeć w ja­śniejące oblicze Marii. Lud podziwiał, ale się i bał. W tym czasie w słowac­kim miasteczku Humenne stała się niesłychana rzecz: znikł z kościoła cudowny obraz. Ludność rozbiegła się na poszukiwania. I oto dowiedzieli się, że obraz jest w Starej Wsi. W uroczystej procesji przewieziono go z powrotem na Sło­wację. Lecz wkrótce znowu straszna wieść się poniosła w Humennem: obraz ponownie zniknął. Znalazł się na tym samym dębie w Starej Wsi, gdzie dziś znajduje się statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W Starej Wsi zapanowała radość, w Humennem smutek. Słowacy znowu przyjechali i znowu obraz zabrali do siebie. Ale teraz przy obrazie postawiono już straż. Mimo tego obraz jeszcze raz znalazł się w Starej Wsi. Słowacy ponownie przyjechali, ob­raz zabrali. Lecz kiedy procesja znalazła się na granicy między Starą Wsią a Brzozowem, obraz za sprawą dwunastu anielskich chórów, jakie się ukazały, zatrzymał się i żadna siła nie mogła go ruszyć z miejsca. Teraz obraz już na stałe wrócił do Starej Wsi, dokąd od niepamiętnych czasów Słowacy przychodzą do swojej Pani, przynosząc dary i po swojemu śpiewa­jąc. Powszechna trady­cja mówi, że obraz Matki Boskiej szedł z Węgier do Polski niejedną, ale dwiema drogami: raz przez Przełęcz Dukielską, a drugi przez Pakoszotuskie Działy. I rzeczywiście; kapliczki postawione na rzeko­mych miejscach odpoczynku obrazu wyraźnie zdają się potwierdzać tradycję. Wytyczają dwie różne trasy".

Na przełomie 1726 i 1727 r. ks. Franciszek Goźliński, proboszcz brzozowski i kanonik przemyski, samorzutnie zobowiązał się przekazać biskupowi Aleksandrowi Fredrze 80 000 zip. z przeznaczeniem na uświet­nienie kościoła starowiejskiego. Wówczas to bp Fredro, podejmując tę inicjatywę, zwrócił się do prowincjała paulińskiego na Jasnej Górze, o. Konstantego Moszyńskiego ZP z propozycją sprowadzenia do Starej Wsi zakonników Paulinów, gdzie podjęto by budowę nowego murowanego kościoła i klasz­toru. 29 stycznia 1728 r. i 22 sierpnia 1728 r. podpisano odpowiednie umowy. W doku­mentach tych jako fundatorzy występują bp A. Fredro i ks. F. Goźliński.
Legenda o obrazie starowiejskim - w interpretacji F. Kotuli - zawie­ra podobne w swej treści wydarzenia zawarte w tzw. dużej legendzie, podanej po raz pierwszy przez o. Iwana Czeżowskiego w książce pt. „Ko­ronacja cudownego obrazu NMP pod wezwaniem Matki Miłosierdzia w kościele o.o. Jezuitów w Starej Wsi pod Brzozowem", wydanej w roku 1877. Duża legenda autorstwa o. Czeżowskiego należy do tzw. gatunku pobożnych historii.

2 lutego 1728 r. przybyli do Brzozowa pierwsi Paulini: o. Albin Dworzański ZP i o. Idzi Szyndlarski ZP. 20 czerwca tego samego roku Paulini przejęli w opiekę starowiejski kościół. Początkowo mieli tutaj rezydencję, a od 1731 r. konwikt. Wówczas zaczęli posługiwać się pie­częcią z wizerunkiem Wniebowzięcia NMP. Od 22 lutego 1766 r. otworzyli w Starej Wsi nowicjat.

Po przybyciu do Starej Wsi Paulini podjęli się dzieła budowy muro­wanego kościoła i klasztoru. Przy budowie, zwłaszcza świątyni, działali najprawdopodobniej artyści sprowadzeni z zagranicy. Późnobarokową bryłę kościoła zdobią wewnątrz bogate podziały architektoniczne, a je­go dwuwieżowa fasada była porównywana z fasadą kościoła w Spital am Phyrn w Austrii, będącą dziełem architekta J.M. Prunnera. Sam budy­nek klasztorny zatracił podczas późniejszych przeróbek wiele ze swego pierwotnego wyglądu.

2 lipca 1760 r. nowy kościół został konsekrowany przez biskupa przemy­skiego, Wacława Hieronima Sierakowskiego, pod wezwaniem Wniebowzię­cia NMP. W dniu tym cudowny obraz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Bożej został uroczyście przeniesiony do obecnej świątyni. Kilkanaście lat później dawny drewniany kościół starowiejski został rozebrany.

W okresie 58 lat pobytu w Starej Wsi Paulini godnie propagowali kult cudownego obrazu. Już w 1728 r. wykonany został miedzioryt, przed­stawiający obraz, z następującym podpisem: „Ozdoba Pogórza. Matka Boska w Starej Wsi pod Brzozowem cudowna. Pod strażą O.O. Pauli­nów fundowanych przez J.W. Fredrę i Przew. Goźlińskiego Kan. Przem. i proboszcza Brzozowskiego, od 1728 r." W tym samym roku wykonano kopię cudow­nego obrazu. Liczne pielgrzymki były potwierdzeniem znacznego wzro­stu w czasach paulińskich kultu obrazu Starowiejskiej Pani.

W 1784 r. Józef II podpisał dekret kasacyjny Konwentu Paulinów w Sta­rej Wsi. W tym okresie w konwencie starowiejskim było 10 ojców i 1 brat zakonny, nowicjuszy nie było. Ostatnim przełożonym był o. Kalikst Janicki. Zmarł on 19 czerwca 1801 r. w Brzozowie i tutaj został pochowany.

W oparciu o decyzje władz austriackich 5 kwietnia 1786 r. kościół, klasz­tor i folwark popauliński przeszły na własność Funduszu Religijnego. W okresie 1786-1821 administratorem kapelanii starowiejskiej był proboszcz z Brzozowa. Raz w miesiącu odprawiał on, lub w jego zastępstwie któryś z wikarych brzozowskich, w kościele w Starej Wsi mszę świętą.

20 stycznia 1821 r. biskup przemyski, Antoni Gołaszewski, przesłał ce­sarzowi Franciszkowi I suplikę, w której prosił o ofiarowanie popaulińskiego klasztoru w Starej Wsi - przybyłym z Białorusi - Jezuitom. Po wyrażeniu zgody pierwsi Jezuici zamieszkali w pałacu biskupim w Brzozowie (28 października 1821 r.). W drugiej połowie grudnia 1821 r. komisja rządowa i biskupia po dokładnej lustracji przekazały Jezuitom klasztor starowiejski.

Po wydarzeniach Wiosny Ludów zarzucono Jezuitom współudział w ruchach wyzwoleńczych. 7 maja 1848 r. cesarz austriacki Ferdynand I podpisał dekret banicyjny, na mocy którego wszyscy Jezuici mieli opu­ścić monarchię.

W okresie: lipiec 1848 - czerwiec 1852 r. kościół starowiejski znowu obsługiwali księża z Brzozowa.

23 czerwca 1852 r. cesarz Franciszek Józef zezwolił Jezuitom na wznowienie działalności duszpasterskiej.W tym samym roku oddano Jezuitom kościół i klasztor w Starej Wsi. 9 lipca 1852 r. biskup przemyski, Franciszek Wierzchleyski, za zgodą brzozowskiego proboszcza, ks. Antoniego Załuskiego, wydzielił Starą Wieś z parafii Brzozów i erygował nową parafię.

Druga połowa XIX wieku stanowi ważny okres w dziejach kultu obra­zu Matki Boskiej Starowiejskiej. 8 września 1877 roku nuncjusz papieski w Wiedniu, arcybiskup Ludwik Jacobini, uroczyście koronował cudowny obraz Zaśnięcia i Wniebowzięcia Matki Boskiej. Złotą koronę na dolną scenę obrazu, przedstawiającą Zaśnięcie NMP, wykonał złotnik krakowski, Lewkowicz. W celu upamiętnienia tego doniosłego wydarzenia w tym samym jeszcze roku w kościele starowiejskim wmurowano tablicę marmurową. Sto lat później o. Jerzy Kontkowski w książce „Sanktuarium Maryjne w Starej Wsi" pisał: „Koronacja obrazu miała wielkie znaczenie dla popularyzacji sank-tuańum Maryjnego w Starej Wsi, zwiększenia się ilości pielgrzymek i rozwoju kul­tu obrazu staromiejskiego."

Od tego pamiętnego wydarzenia Matka Boża w cudownym staro­wiejskim obrazie jest Ozdobą Pogórza, Matką Bożą Starowiejską, Matką Bożą Miłosierdzia.

Dekretem papieża Piusa XI z 7 sierpnia 1927 r. starowiejskie sank­tuarium otrzymało godność „Bazyliki mniejszej".

„W drugiej połowie XX wieku - jak pisał Stanisław Dydek - kiedy przez Polskę przeszła fala podpalaczy zabytkowych świątyń i obrazów, zbrod­nicza ręka nie ominęła również Starej Wsi. 6 grudnia 1968 r. o godzinie 5 rano w zagadkowych okolicznościach spłonął cudowny znak kultu Maryjnego i po­mnik kultury polskiej z przełomu XV i XVI wieku".

We wrześniu 1978 r., w setną roczni­cę koronacji, uroczy­stą mszę przed cudow­nym obrazem odpra­wił metropolita kra­kowski, kardynał Ka­rol Wojtyła - obecny papież Jan Paweł II. Do starowiejskiego sanktuarium pielgrzymowali także: prymas Polski August kardynał Hlond, Adam kardynał Sapieha, prymas Polski Józef kar­dynał Glemp, Franciszek kardynał Macharski, arcybiskupi: Eugeniusz Baziak, Adam Kozłowiecki, Jerzy Ablewicz, Bronisław Dąbrowski. Wiernego odtworze­nia obrazu ze Starej Wsi podjęła się Maria Niedzielska z Krakowa. 10 września 1972 r. kopię obrazu Matki Boskiej Starowiejskiej koronował powtórnie prymas Pol­ski, kardynał Stefan Wyszyński, w asyście bisku­pów przemyskich: Igna­cego Tokarczuka, Stani­sława Jakiela, Tadeusza Błaszkiewicza oraz bi­skupa opolskiego, Wyci­ska. Na uroczystości obecna była autorka ko­pii cudownego obrazu.

Wśród wielu pielgrzymek zbiorowych tradycyjnie już wędrują do Starej Wsi Słowacy oraz mieszkańcy podrzeszowskiego Tyczyna. 29 maja 1938 r. przybył tutaj 2 Pułk Strzelców Podhalańskich z Sanoka. Pod dowództwem pułkownika Zygmunta Csadka złożył przed cudownym wizerunkiem uroczyste ślubowanie oraz dziękczynne wotum w postaci złotego ryngrafu.

W trudnych latach 1939-44 pod opieką Pani Starowiejskiej działał tutaj największy na Pogórzu ośrodek tajnego nauczania w zakresie szko­ły średniej. Jego dyrektorem był o. Stefan Weidel SI. Tutaj opiekunowie sanktuarium - księża Jezuici - organizowali pomoc dla ludności uciekającej przed nawałą niemiecką i sowiecką.

Późnobarokowy kościół oraz klasztor w Starej Wsi są jednymi z cen­niejszych zabytków Pogórza Dynowskiego. Murowany, trzynawowy, bazylikowy z transeptem i dwuwieżową fasadą, na planie prostokąta, został zbudowany w latach 1730-60.

Fasada kościoła jest trójdzielna, rozczłonkowana zdwojonymi pilastrami jońskimi. Ponad belkowaniem posiada dwie kondygnacje wież. Drugą kondygnację wież nadbudowano w latach 1843-1845, wg projek­tu o. Macieja Czyhira. Hełmy wież które spaliły się podczas pożaru w 1886 r., zostały odbudowane na początku ostatniego dziesięciolecia XIX wieku. Centralnym punktem kościoła jest ołtarz główny, znajdujący się w pre­zbiterium. Ołtarz jest murowany, pokryty dekoracją ze stiuku i sztucz­nego marmuru, w stylu późnego baroku, wzniesiony w latach 1747-1760. Jest wzorowany na ołtarzu głównym Wniebowzięcia Matki Bożej ko­ścioła Paulinów na Jasnej Górze. W polu głównym ołtarza znajduje się kopia spalonego w 1968 r. wczesnorenesansowego cudownego obrazu z pierwszych lat XVI stulecia, przedstawiającego Zaśnięcie i Wniebo­wzięcie Matki Bożej. Ołtarz główny po częściowym spaleniu w roku 1968 został w latach 1970-71 odnowiony.

Po prawej stronie ołtarza głównego - późnobarokowy portal z 1760 r, zwieńczony przerwanym półkolistym przyczółkiem, w którym jest por­tret fundatora kościoła i klasztoru, biskupa A.A. Fredry (1674-1734) her­bu Bończa. Portal prowadzi do kaplicy św. Andrzeja Boboli, przebudowa­nej wg projektu Stanisława Krzyżanowskiego w 1909 r. W XVIII wieku był tam skarbiec pauliński. W sali nad kaplicą znajdowała się biblioteka. Od 1912 r. przechowywano w niej starodruki przywiezione na początku XIX wieku przez Jezuitów z Białorusi. Po lewej stronie ołtarza głównego jest także późnobarokowy portal z ok. 1760 r. Zwieńczony jest przerwa­nym półkolistym przyczółkiem, w którym umieszczono portret biskupa przemyskiego, WH. Sierakowskiego (1699-1780) herbu Ogończyk. Por­tal prowadzi do XVIII-wiecznej zakrystii, której ściany zdobi późnobarokowa polichromia z ok.1760 r.

Przy ścianie wschodniej prawego ramienia nawy poprzecznej znaj­duje się ołtarz św. Michała Archanioła. Bliźniaczy ołtarz jest przy ścia­nie wschodniej lewego ramienia transeptu. Te dwa ołtarze są najokazal­sze po ołtarzu głównym - posiadają wysokie cokoły, na nich wsparte pa­rami kolumny i filary. Wykonane ok. 1760 r. w stylu późnobarokowym, ze złoconymi ornamentami rokokowymi. Nad zakrystią jest kaplica do­mowa, zwana nowicjacką. Przebudowana w stylu neorenesansowym w la­tach 1895-1897, wg projektu architekta Stanisława Krzyżanowskiego.

Tabernakulum za­wiera XVII-wieczną statuetkę Matki Boskiej Loretańskiej. Po lewej stronie ołtarza jest reli­kwiarz na żebro św. Sta­nisława Kostki, wyko­nany w 1926 roku. Kaplica znana jest z pięknie wykonanego drewnianego stropu z rozetami w kasetonach. Ołtarz w kaplicy jest drewniany, neorenesansowy z 1897 r.

Przy świątyni jest wzniesiony współcze­śnie z kościołem klasztor, obec­nie siedziba księży Jezu­itów, któty  został powięk­szony w pierwszej poło­wie XIX wieku. Murowany, dwupiętrowy klasztor, na piwni­cach sklepionych koleb­kowo wzniesiony jest w stylu późnobarokowym. W bibliotece klasztornej istnieje kilkaset sta­rodruków, m.in. z XVI wieku (np. wydane w 1595 r. kazania P. Skargi). Na dziedzińcu gospodarczym znajduje się też wzniesiony w pierwszej po­łowie XIX wieku, murowany z cegły spichlerz gospodarczy.

W domu parafialnym, w nowych pomieszczeniach, znalazło swo­je miejsce muzeum (założone przez o. Kazimierza Kucharskiego SI w 1972 r.), w którym są niezwykle cenne przedmioty związane ze spa­lonym cudownym obrazem, kulturą ludową, a także działalnością mi­syjną Jezuitów.

Za Bazyliką Ojców Jezuitów w Starej Wsi powstał Ogród Biblijny, który zajmuje powierzchnię ponad jednego hektara. Ma on pomagać w wyciszeniu i religijnej refleksji. Już teraz jest dumą dla Jezuitów i idealnym uzupełnieniem Sanktuarium pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, słynącego z cudownego obrazu patronki.

Ogród obrazuje historie biblijne w przystępny i oryginalny sposób. Można tam zobaczyć rzeźby z piaskowca, a wśród nich są m.in.: Adam i Ewa pod drzewem poznania dobra i zła. W Ogrodzie są też przestrzenne przedstawienia miast z czasów Chrystusa, oczywiście grota w Betlejem oraz Góra Wniebowstąpienia.

Poza Ogrodem Biblijnym powstało tu jeszcze Centrum Obsługi Pielgrzyma i nowy parking. Obok parkingu znajduje się również  Kawiarenki "Pod Parnasem" gdzie można wypić kawę, zjeść lody i pyszne desery, a tatakże kupić ciekawe książki, prezenty i dewocjonalia.

Nie opodal, w remizie strażackiej, znalazło swoje miejsce działają­ce przy miejscowej OSP Muzeum Pożarnictwa, które powstało staraniem Sta­nisława Dydka.

W odległości ok. 1 km od bazyliki jest Klasztor Sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia NMP, zgromadzenia, założonego w połowie ubiegłego stulecia przez Edmunda Bojanowskiego.

Pozostałe miejscowości: Jasienica Rosielna, Orzechówka, Przysietnica, Golcowa, Domaradz

 

ZABYTKI BLIZNEGO

WSPOMÓŻ FUNDACJE

STOWARZYSZENIE WIOSNA
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
POLSAT
FUNDACJA TVN
SZLACHETNA PACZKA
FUNDACJA WOŚP
FUNDACJA KASISI
FUNDACJA DKMS
SOS WIOSKI DZIECIĘCE
FUNDACJA DZIECIOM "ZDĄŻYĆ Z POMOCĄ"


Miejscowość:
BLIZNE
Województwo: PODKARPACIE
Powiat: BRZOZÓW
Gmina: JASIENICA ROSIELNA
Poczta: 36-221 BLIZNE
Urząd pocztowy: JASIENICA ROSIELNA

   
SZKOŁA PODSTAWOWA: 
13 43 05 224
PARAFIA BLIZNE: 
13 43 05 600
OBSŁUGA TURYSTÓW: 
782 458 050
SOŁTYS BLIZNEGO: 
692 309 636
URZĄD GMINY: 
13 43 06 033
KLASZTOR SIÓSTR: 
13 43 05 521
   

WARTO ZOBACZYĆ W POBLIŻU

Free Joomla templates by Ltheme